زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

ماگوت درمانی

یکی از پیشتازان استفاده از لارودرمانی در عصر جدید دکتر شرمن است. او یکی از موارد شگفت انگیز لارودرمانی را موردی ذکر می کند که در آن روده یک زن سوراخ شده و عفونت منتشر شده در ناحیه شکم به دیواره روده آسیب رسانده و موجب فساد آنها شده بود. از آنجا که عمل جراحی برای برداشتن نسوج مرده روده بسیار خطرناک بود ، پزشکان تصمیم گرفتند استفاده از لاروها را امتحان کنند. شکم بیمار باز شد و پس از قراردادن دوهزار لارو روی نسوج مرده پانسمان انجام شد. دو روز بعد ماگوت ها برداشته شدند. هیچ بافت مرده ای باقی نمانده بود. این زن بهبود یافت بدون این که نیاز به هیچ گونه عمل جراحی دیگری داشته باشد.
دکتر جان نثاری درباره دو نمونه درمان شده در بیمارستان بقیه الله تهران می گوید: در 2 موردی که ما داشتیم یکی از آنها پایش زیر قطار رفته و عفونی شده بود ، به طوری که از بوی عفونت نمی شد به او نزدیک شد ؛ اما پس از دو سه روز که لاروها روی زخم او گذاشته شد ، کاملا بهبود یافته و بعد از دو سه دوره درمان کاملا پوستش تمیز شد. به طوری که ما پوست را بستیم و او را مرخص کردیم.مورد دیگر بیماری بود که عفونت بعد از جراحی داشت.
او حتی نمی توانست پایش را روی زمین بگذارد. پس از این که ما لارودرمانی را شروع کردیم علاوه بر خوب شدن عفونت ، به دلیل از میان رفتن درد خیلی زود توانست وزن روی پایش بگذارد و اندام را به کار گیرد.

برگرفته از prin.ir

ایا میدانید

آیا میدانید که:

انسان سالانه بیش از 10 میلیون مرتبه پلک می‌زند!

 ناخنهای انگشتان دست ، تقریبا چهار برابر ناخنهای پا رشد می‌کنند!

 دلفینها هم مانند گرگها هنگام خواب یک چشمشان را باز می‌گذارند!

 جویدن آدامس هنگام خوردن پیاز ، مانع از اشک‌ریزی شما می‌شود!

 در تایوان بشقابهای گندمی درست می‌شود و افراد بعد از خوردن غذا ، بشقابشان را هم می‌خورند!

 آیا می‌دانید که یک ‌چهارم استخوانهای بدن افراد ، در پایشان قرار دارد؟

 اثر لب و زبان هر کس ، مانند اثر انگشت او منحصربه‌فرد است!

 تنها قسمت بدن که خون ندارد قرنیه چشم است!

                 


 

رتینیت پیگمانته

چکیده

نویسندگان: دکتر عفت رازقی *، دکتر پیمانه حیدریان، دکتر محبوب لسان پزشکی، دکتر غلامرضا پورمند

* - تهران، میدان حسن‌آباد، بیمارستان سینا، دکتر عفت رازقی

 

سندرم باردت بیدل(Bardet- BiedL syndrome) یک بیماری نادر اتوزومال مغلوب است. یافته‌های بالینی اصلی این سندرم رتینیت پیگمانته (Retinitis pigmentosa)، هیپوگنادیسم Hypogonadism)) با علل مختلف، پلی‌داکتیلی (Polydactyly)، چاقی (Obesity), اختلال یادگیری (Learning difficulties) و بیماری کلیوی (Renal defects) است. بیمار مورد نظر خانم 38 ساله‌ای با سندرم باردت بیدل است. این سندرم در دوران نوجوانی این بیمار براساس وجود رتینیت پیگمانته، پلی داکتیلی، هیپوگنادیسم، چاقی و اختلال یادگیری تشخیص داده شده بود. سه سال قبل بیمار با فشارخون بالا و نارسایی کلیه مراجعه می‌کند. در بررسی‌های رادیولوژیک کلیه‌ها بزرگ و حاوی کیست‌های متعدد و منتشر در قشر و مدولا بودند. طی این مدت بیمار تحت درمان نگه‌دارنده بود و یک سال قبل به این مرکز جهت پیوند کلیه ارجاع داده شد. بیمار تحت پیوند کلیه بدون دیالیز قبلی (Preemptive renal transplant) و رژیم ایمونوساپرسیو سه دارویی قرار گرفت. بعد از عمل بیمار دچار عوارض عفونت زخم و سندرم گیلن‌باره شد. نهایتاً بیمار مبتلا به سندرم باردت بیدل با نارسایی مزمن کلیه و ضایعات کیستیک با حال عمومی خوب و عملکرد طبیعی کلیه پیوندی مرخص شد.