زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

جلسه گروه زیست منطقه 16 آموزش و پرورش تهران

بسمه تعالی 

 

      در روز پنجشنبه 25/8/89 جلسه آموزشی در گروه زیست شناسی منطقه 16 آموزش و پرورش برگزار شد تحت عنوان: 

 

ژن آموز 1  

 

(برای آماده سازی سریع و مشاهده دی ان ای هم زمان با الکتروفورز) 

 

      این جلسه با حضور همکاران محترم زیست شناسی و با حضور آقای دکتر زمردی پور از مرکز رشد زیست فناوری راس ساعت 2 بعد از ظهر آغاز و با ارایه پاورپوینت  ایشان  توضیحاتی را  در این خصوص ارایه فرمودند و در نهایت گروه ایشان اقدام به آزمایش عملی و استخراج DNA  نمود که مورد استفاده حاضرین قرار گرفت.  

  

 

       این ابتکار با زحمت های مسئول  گروه زیست شناسی منطقه 16 خانم صبوری انجام گرفت که بدینوسیله از ایشان سپاسگزاری می شود.  

در پایان پکیج های آماده شده به هر مدرسه اهدا گردید.  

اگر مایل به دریافت پاورپوینت آموزشی این جلسه هستید اینجا را کلیک کنید. 

 

بابک صدیقی دبیر زیست شناسی دبیرستان شهید جمشید تمدنی

 

 

 

ژن «آغازگر سرطان» شناسایی شد



محققان ژن آغازگر سرطان را کشف کردند.

به گزارش ایسنا محققان آمریکایی از کشف ژنی خبر داده‌اند که به گمان آن‌ها این ژن کلید ابتلا به سرطان است.

این دانش می‌تواند در آزمایش‌های اولیه تشخیص سرطان مفید باشد.

ژن FOXM1 باعث رشد بیش از حد سلول‌ها و به پریاختگى منجر می‌شود. پریاختگی پیش مرحله سرطان است.

موی تک، مدیر این پروژه تحقیقاتی در شرح این طرح گفت: ما اکنون می‌دانیم که ژن FOXM1 نقش کلیدی در ابتلا به سرطان دارد و در نظر داریم یافته‌های اولیه خود را به آزمایش‌های بالینی تشخیص مولکولی ترجمه کنیم تا بتوانیم ابتلا به سرطان را در مراحل رشد اولیه شناسایی کنیم.

منبع: سایت تابناک

پروژه ژنوم انسانی (HGP)

پروژه ژنوم انسانی (HGP)


      با توجه به این موضوع که تعداد کروموزوم های انسان 23 جفت می باشد و دانشمندان برای شناسایی بهتر ، آنها را بر اساس اندازه شماره گذاری کرده اند و همچنین با توجه به این مطلب که جایگاه ژن ها بر روی این کروموزوم ها می باشد لذا تحقیقاتی در این زمینه برای شناسایی ژن ها شده است که به پروژه ژنوم انسانی معروف است شما می توانید با کلیک کردن بر روی شماره کروموزم تمامی صفات موجود در انسان را در این کروموزوم ها مشاهده کنید.

 کروموزوم شماره ۱
کروموزوم شماره ۲
کروموزوم شماره ۳
کروموزوم شماره ۴
کروموزوم شماره ۵
کروموزوم شماره ۶
کروموزوم شماره ۷
کروموزوم شماره ۸
کروموزوم شماره ۹
کروموزوم شماره ۱۰
کروموزوم شماره ۱۱
کروموزوم شماره ۱۲
کروموزوم شماره ۱۳
کروموزوم شماره ۱۴
کروموزوم شماره ۱۵
کروموزوم شماره ۱۶
کروموزوم شماره ۱۷
کروموزوم شماره ۱۸
کروموزوم شماره ۱۹
کروموزوم شماره ۲۰
کروموزوم شماره ۲۱
کروموزوم شماره ۲۲
کروموزوم x
کروموزوم y




نقش گروه خونی زنان در شانس بارداری آن ها

تحقیقات جدید در آمریکا نشان داد زنان دارای گروه خونی O با بالا رفتن سن دارای مشکلات بیشتری در باروری می شوند.
به گزارش «تابناک اجتماعی»، این نخستین تحقیقی است که نشان می دهد گروه خونی زنان می تواند بر شانس بارداری آنها تأثیر گذار باشد.
محققان با تحقیق بر روی گروهی از زنانی که برای باروری تحت درمان بودند به این نتیجه رسیدند که زنان دارای گروه خونی O از نظر کمی و کیفی با تخمکهای ضعیف تری روبرو هستند.
در مقابل زنان دارای گروه خونی A از نظر کمی و کیفی تخمکهای بهتری را دارا بوده اند.
این یافته ها می تواند منجر به این شود که به زنان دارای گروه خونی O توصیه شود زودتر به فکر بچه دار شدن باشند اما کارشناسان می گویند قبل از رسیدن قاطعانه به چنین نتیجه ای با تحقیقات بیشتری نیاز است.
گروههای خونی O و A دو گروه خونی رایج در میان مردم بریتانیا است که حدود 44 درصد مردم دارای گروه خونی O و حدود 42 درصد دارای گروه خونی A هستند.
دکتر ادوارد نجات از دانشکده آلبرت انیشیتن دانشگاه پزشکی نیویورک می گوید این تحقیقات بر روی زنانی انجام شده که در برنامه های دانشگاه ییل تحت درمان باروری قرار گرفته بودند.
نتایج این تحقیقات به انجمن آمریکایی پزشکی آمریکا در دنور ارائه خواهد شد.
تحقیقات بر روی 560 زن که میانگین سنی آنها زیر 35 سال بوده انجام شده و نشان داد زنان دارای گروه خونی O شانس بیشتری را برای ابتلا به سندروم FSH دارای هستند.
افراد دارای گروه خونی A دارای آنتیژن A هستند پروتئینی در دیواره سلول که در افراد دارای گروه خونی O وجود ندارد.

منبع: سایت تابناک

کشف سه گونه عجیب قورباغه

گروهی از زیست شناسان بین المللی در کاوشهای خود موفق شدند سه گونه بسیار عجیب قورباغه را در تانزانیا کشف کنند.
به گزارش مهر، محققان بین المللی از آمریکا، آفریقای جنوبی و ایتالیا به سرپرستی "میکله منگون" از موزه علوم طبیعی تریدنتینو در ایتالیا سه گونه عجیب قورباغه را در جنگلهای "آرک شرقی" واقع در جنوب تانزانیا در پارک ملی "مونتی اودزونگوا" کشف کردند که از یک ویژگی منحصربفرد برخوردارند.
این سه گونه قورباغه که Callulina laphami، C. Shengena و C. Stanleyi نام دارند همانند تمام دوزیستان تخمگذارند اما برخلاف سایر قورباغه ها که به شکل نوزاد کرمی شکل متولد شده و در زمان بزرگسالی دچار دگردیسی می شوند این قورباغه ها زمانی که از تخم بیرون می آیند به شکل یک قورباغه بزرگسال اما در ابعاد کوچکتر هستند.
این سه گونه جدید دارای یک ساختمان بدنی کوچک و پهن با یک پوزه تخت هستند که تقریبا منطبق با بخش پیشین حفره های بینی است.
این قورباغه ها پوستی دارند که با یک پوشش غده ای محافظت می شود. از این پوشش غده ای مواد سمی ترشح می شوند که اسلحه دفاعی این دوزیستان در برابر جانوران شکارچی است.
زمانی که این گونه ها احساس خطر می کنند به جای اینکه به سرعت فرار کنند تنها خود را از کمر تا کرده و مواد سمی ترشح می کنند. 
براساس گزارش لارپوبلیکا، C. shengena در فضایی به وسعت 35 کیلومتر مربع گسترده شده است درحالی که گستردگی محل زندگی C. Stanleyi بیشتر از 7/9 کیلومتر مربع نیست.
این محققان توصیه کرده اند که اسامی این گونه جدید باید بلافاصله وارد لیست قرمز اتحادیه بین المللی محافظت از طبیعت شود.

منبع: سایت تابناک

شباهت‌های مغز انسان و مرغ کشف شد!

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا موفق به کشف شباهت‌های تازه‌ای میان مغز انسان و مرغ شدند.

به گزارش ایسنا، برای بیش از یک سده، عصب شناسان اعتقاد داشتند که مغز انسان و سایر پستانداران با مغز دیگر حیوانات مانند پرندگان، متفاوت است.

این اعتقاد تا حدی بر ساختار فیزیکی مشخص و آشکار قشر تازه مخ - ناحیه‌ای از مغز که عهده‌دار رفتارهای شناختی پیچیده است - بنا شده بود. با این حال، مطالعه تازه‌ای توسط پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو و دانشکده پزشکی سان دیگو نشان داد مشابه ناحیه‌ای در مغز مرغان که عهده‌دار تحلیل درون داده‌های شنیداری است در پستانداران هم ساخته شده است.

هاروی جی. کارتن، پزشک و استاد بخش علوم اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو و محقق اصلی این مطالعه در مورد یافته جدید گفت: « شاید این یافته پایان ادعای منحصر به فرد بودن پستانداران باشد».

برای مدت‌های طولانی فرض این بود که مغز پستانداران در مقایسه با سایر حیوانات بسیار بیشتر متحول شده و توسعه یافته است.

این پیش فرض تا اندازه‌ای بر این پایه استوار بود که پیش مغز و قشر تازه مخ - بخشی از لایه برونی مغز که در آن عملکردهای شناختی پیچیده متمرکز است - در پستانداران ساختار متمایزی دارد.

به طور مشخص، قشر تازه مخ پستانداران لایه‌هایی از سلول‌های ورقه‌ای دارد. این سلول‌های ورقه‌ای به وسیله ستون‌هایی از سلول‌های دیگر که پرتووار منظم شده‌اند، به هم متصل هستند و بخش مدول‌های عملکردی را تشکیل می‌دهند که با انواع سلول‌های عصبی و اتصال‌های ویژه مشخص شده‌اند.

گفتنی است، مطالعات اولیه از مناطق قرینه در مغز غیرپستانداران ترتیب‌های مشابهی را نشان نداده بود، همین مساله موجب پیدایی این فرض شد که سلول‌ها و مدارهای قشر تازه مخ در پستانداران، طبیعتی منفرد دارد.

منبع: سایت تابناک