زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

تغییر DNA با 20 دقیقه ورزش

      یافته‌های پژوهشی حاکیست: با انجام فعالیت ورزشی می‌توان DNA را تغییر داد.
به گزارش ایسنا ، نتایج تحقیق به عمل آمده توسط دانشمندان انستیتوی کارولینسکا در استکهلم که در مجله «متابولیسم سلولی» منتشر شد، نشان داد: مولکول‌های DNA در ماهیچه‌ها با 20 دقیقه ورزش از لحاظ شیمیایی تغییر می‌کنند.
      دانشمندان بدین منظور از 14 زن و مردی که در سطوح مختلف ورزش می‌کردند، آزمایشاتی در خصوص بافتهای ماهیچه‌ای و تغییرات شیمیایی روی داده در آن به عمل آوردند. در پایان آن‌ها به این نتیجه رسیدند که هر چند ساختار ژنتیکی تغییر نمی‌کند، اما مولکول‌های DNA موجود در ماهیچه‌های شرکت کنندگان پس از تمرین ورزشی از لحاظ شیمیایی تغییر می‌کند.
      پروفسور «جولین زیرات»، مسؤول طرح تحقیقاتی انجام شده در این خصوص گفت: ماهیچه‌های ما واقعا منعطفند و خود را با آنچه انجام می‌دهیم، تطبیق می‌دهند. ورزش یک دارو است که قادر است «اپی ژنوم» ما را برای رسیدن به سلامت تغییر دهد.   

منبع: تابناک

باران چه بر سر حشرات می‌آورد!

عکاسی اسلواکی پس از بارش باران از حشرات مختلف عکسهای میکروسکوپی به ثبت رسانده که می‌توانند واکنش حشرات را نسبت به قطرات آب به خوبی نشان دهند.
به گزارش مهر، «آندره پاکان»، عکاسی از اهالی اسلوواکی است که با استفاده از لنزهایی ویژه از حشراتی که در زیر قطرات باران خیس شده‌اند عکاسی کرده است.
ذرات کوچک آب بر روی بدن این حشرات چهره‌ای کاملا جدید و متفاوت را از آنها به وجود آورده است زیرا تحدب قطرات آب بدن این حشرات را ورم کرده نشان داده و ابعاد بزرگتری به آنها بخشیده است.
در یکی از این تصاویر اینطور به نظر می‌آید که مورچه‌ای به سختی در حال حمل کردن قطرات سنگین آب است. این عکاس اسلوواکی که در زمینه عکاسی از حشرات پس از بارش باران تخصصی ویژه دارد، خود را نیز به واسطه قرار گرفتن در زیر بارش باران غرق در آب می‌کند، اما به اعتقاد وی این خیس شدن در زیر باران ارزش دیدن تصاویری که در نهایت از تلاش وی به جا می‌مانند را خواهد داشت.
بر اساس گزارش میل آنلاین، تصاویر به ثبت رسیده جزئیات کوچکی را از بدن حشرات نمایش می‌دهند که دیدن آنها با چشم غیر مسلح امکان پذیر نخواهد بود. دوربین مورد استفاده این عکاس کانن 40D است و وی برای نمایش دادن جزئی ترین بخشهای بدن این حشرات کوچک از لنزهایی ویژه استفاده می‌کند: 


قطرات ریز باران ابعاد بدن این حشره آبی رنگ را دو برابر بزرگتر نشان می‌دهند

پرتره‌ای از یک مگس باران خورده، جزئیات ساختار چشم حشره به لطف قطرات آب باران به خوبی مشخص است

 

قطرات باران چهره‌ای کاملا جدید را به حشرات بخشیده است

 

مورچه کوچک به نظر ضعیف‌تر از آن می‌آید که بتواند بار سنگین قطرات آب را تحمل کند

 

قطره بارانی که تصویر قاصدکی را در خود دارد توسط این کفشدوزک حمل می‌شود

 

عکاس برای ثبت جزئیات بدن حشرات از لنزهای ویژه‌ای استفاده کرده است

قطرات آب مانند عدسی‌های کوچک بخشهای مختلف بدن حشره را بزرگتر از حد معمول نشان می‌دهند 

منبع: تابناک

خورده شدن یک مار توسط عنکبوت

 

تصاویر گرفته شده از یک عنکبوت که ماری را در شبکه خود گرفتار کرده بود، شگفتی ساز شد.

‌به گزارش ایسنا این تصاویر نشان می‌دهند که چگونه یک عنکبوت، مار را در شبکه خود گرفتار کرده، کشته و آن را به عنوان غذا به تدریج میل می‌کند.

«تانیا رابرتسون» از کارکنان یک شرکت در آفریقای جنوبی در حالی که مشغول کار بود، گرفتار شدن این مار را در تار عنکبوت مشاهده کرد.

عنکبوت قبل از این‌که مار را بخورد، دو روز را به تنیدن تور در اطراف آن صرف کرد.

عنکبوت یاد شده، ماده بوده و از گونه «brown button» است، اما به اندازه «بیوه سیاه» مرگبار نیست.
 

 

 

منبع: تابناک