زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

امید به 'قرص گوجه فرنگی' برای پیشگیری از امراض قلبی

گروهی از دانشمندان بریتانیایی در یک پژوهش کم دامنه ولی موثر دریافته‌اند که مصرف یک قرص گوجه فرنگی در روز می تواند در پیشگیری از ابتلا به امراض قلبی کمک کند.

مصرف قرص گوجه فرنگی توسط ۷۲ فرد بالغ این پژوهش، نشان داده که کارکرد رگ های آنها بهبود یافته است. البته پژوهشگران یادآوری می کنند که برای اطمینان کامل باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

مشخصات ماده لیکوپن

  • یک ماده آنتی اکسیدان طبیعی است و حدس زده می‌شود که از سلولهای بدن در برابر آسیب های مختلف محافظت می‌کند
  • این ماده در گوجه فرنگی وجود دارد ولی علاوه بر آن در زردآلو، هندوانه، گریپ فروت سرخ و پاپایا نیز موجود است
  • میزان لیکوپن در انواع گوجه فرنگی ها، در شکل خام یا پخته آن و یا فرآورده های جانبی آن مثل رب گوجه و یا سس گوجه فرنگی متفاوت است
  • هنوز مشخص نشده که آیا مصرف قرص گوجه فرنگی می‌تواند جایگزین فواید یک رژیم غذایی متنوع و سالم شود یا نه

این قرص ها حاوی یک ماده طبیعی به نام لیکوپن است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد و همان ماده ای است که به گوجه فرنگی رنگ می دهد.

از مدتها پیش پژوهشگران احتمال می دادند که ماده لیکوپن برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهایی نظیر امراض قلبی و برخی از انواع سرطان موثر است. در عین حال شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد کلیک رژیم غذایی مدیترانه‌ای که گوجه فرنگی و سایر سبزیجات تازه و روغن زیتون در آن به وفور وجود دارد، برای سلامتی بسیار مفید است.

تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و به خصوص مصرف سبزیجات و میوه تازه هنوز هم یکی از راههای اصلی برای حفظ سلامتی است ولی دانشمندان در پی یافتن راههایی برای تولید بخشی از این مواد مفید بوده اند که مصرف و دسترسی به آن ساده تر شود.

قرص گوجه فرنگی

شرکتی به نام کامنوترا قرص گوجه فرنگی محصول خود را تولید کرده است.

اما کاملا جدای از این یک گروه پژوهشی در دانشگاه کمبریج تحقیقات خود در مورد فواید و تاثیرات این قرص را از چندی پیش آغاز کرده اند. هزینه این پژوهش توسط بنیاد قلب بریتانیا و موسسه ملی تحقیقات پزشکی بریتانیا تامین شده است.

در این آزمایش ها ۳۶ داوطلب که به بیماریهای قلبی مبتلا هستند و ۳۶ نفر دیگر که سالم هستند روزانه یک قرص گوجه فرنگی و یا یک قرص ساختگی و بی مصرف، استفاده کرده اند. برای اینکه این آزمایش ها به منصفانه ترین شکل پیش برود تا دو ماه بعد و پایان تحقیقات به هیچ یک از داوطلبان گفته نشد که چه دارویی به آنها داده شده است.

پژوهشگران برای مقایسه تاثیر این قرص از روشی استفاده کردند که در اصطلاح پزشکی به آن سرعت انتقال خون در بازوان می گویند. معمولا از طریق اندازه گیری سرعت حرکت خون در رگ های باریک‌تر می توان احتمال بروز حمله قلبی را تشخیص داد.

مصرف قرص گوجه فرنگی سرعت انتقال خون در بازوان افراد مبتلا به امراض قلبی را به نحوه چشمگیری بهبود داد. اما روی فشار خون، خشکی جداره رگها و یا میزان چربی موجود در خون آنها تاثیری نداشت.

دکتر ژوزف چرییان مسئول این پژوهش که در مجله علمی پلوس وان منتشر شده گفت نتایج آن بسیار امیدوار کننده است. او افزود: "قرص گوجه فرنگی نمی تواند جایگزین سایر داروها و معالجات باشد ولی ممکن است مصرف آن در کنار سایر داروها مفید باشد. ما در حال حاضر نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که این قرص امراض قلبی را کاهش می دهد چون هنوز به تحقیقات دقیق و گسترده تری در این زمینه نیاز هست."

پروفسور جرمی پیرسون از بنیاد قلب بریتانیا نیز تاکید کرد که برای تشخیص دقیق میزان تاثیر گذاری این قرص و احتمال بدل شدن آن به یک گزینه جدی برای بیماران قلبی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

منبع: بی بی سی فارسی

نظرات 1 + ارسال نظر
mehrab یکشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:14 http://mehrabkamali.blogsky.com

salam
webloge ghashangi darid
movafagh bashid
mamnoon az babate matlabe mofidetoon

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد