زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

سمینار در رابطه با گیاه بومادران

 

با سلام

مطلب زیر سمیناری است در رابطه با خواص دارویی گیاه بومادران که توسط اینجانب تهیه و ارایه شده است . لازم به ذکر است به دلیل طولانی بودن مطلب فقط مقدمه و چکیده آورده شده است.

مقدمه

      امروزه با پیشرفت علم به خصوص در زمینه ی ساخت مواد و لوازم بهداشتی و دارویی مشاهده می شود توجه همگان بر روی موادی است که به استانداردهای جهانی نزدیکتر باشد ثانیا عوارض جنبی آن نیز کم باشد لذا ناخواسته مصرف کننده با توجه به پیشینه ی قبلی و سنتی که در ذهن خود دارد تمایل زیادی به استفاده از داروهای گیاهی را دارد به همین منظور شرکتهایی را مشاهده می کنیم که رو به سوی ساخت انواع داروهای گیاهی آورده اند و از طرف دیگر مشاهده میشود این امر با اقبال عمومی نیز همراه است.

      یکی از مسایل مهم امروز که مورد توجه است بهداشت فردی است. بهداشت فردی به معنی مراقبت از جسم و روان فرد برای حفظ تندرستی و پیشگیری بیماری است در حقیقت فرد سالم به کسی گفته میشود که نه تنها از سلامت جسم و روان برخوردار باشد بلکه از نظر اجتماعی نیز در رفاه و آسایش باشد. بنابراین بهداشت فردی شامل مراقبت و نظافت از پوست – مو – چشم – گوش – دهان – دندان و دستگاههای مختلف بدن می باشد که نگهداری هر کدام از آنها برای سلامت انسان لازم و ضروری است.

      همانطور که می دانیم پوست یکی از اعضای مهم و وسیع بدن است. پوست اولین پوشش بدن در برابر عوامل بیماریزا است زیرا خارجی ترین قسمت آن از سلولهایی تشکیل شده که از عبور میکروبها به بافت زیر پوست جلوگیری می کند و در مقابل میدانیم که برای درمان آسیبی که به پوست وارد میشود ، اگر از برخی داروهای شیمیایی استفاده شود نه تنها بطور کامل باعث ترمیم بافت آسیب دیده نمیشود بلکه ممکن است اثرات جانبی نیز بر جای بگذارد به همین دلیل امروزه افراد ترجیح میدهند از داروهای گیاهی  ، حتی با وجود اینکه دوره ی درمانی طولانی تری نسبت به داروههای شیمیایی دارند اما موثرتر و نسبتا بی زیان تر از مواد شیمیایی هستند استفاده کنند.

      لذا ما در این طرح با توجه به نیاز جامعه بر آن شدیم که یکی از داروهای سنتی را که در درمان ترک پا موثر است را بصورت علمی اثبات و بکارگیری نماییم.

چکیده

      بررسی ها و تحقیقات علمی نشان داده که داروهای گیاهی در مقایسه با سایر داروهای شیمیایی از عوارض جانبی بسیار کم و یا هیچ برخوردار است لذا امروزه در درمان بسیاری از بیماریها سعی بر این است که بسیاری از این گیاهان را جایگزین داروهای شیمیایی کنند .

      در این طرح پژوهشی نیز یکی از همین گروه از گیاهان سنتی به نام بومادران(Achillea micruntha) که دارای خواص دارویی بسیار از جمله: کاهنده قند خون – بند آورنده خونروی از بینی – رفع اختلالات بینایی و ... اشاره کرد را مورد بررسی قرار دادیم. گیاه بومادران به دلیل خود رو بودن و اینکه به آسانی در بیشتر نقاط ایران یافت میشود هزینه ی زیادی را برای تهیه و جمع آوری در بر نمیگیرد، لذا می تواند از نظر اقتصادی تا حد زیادی به صرفه باشد و با توجه به اینکه این گیاه دارای موادی است که میتواند پوست را چرب نگه بر آن شدیم تاثیرات این گیاه را بر روی ترک پا مورد آزمایش علمی قرار دهیم.

      گیاه مورد نظر را از مزرعه زیست شناسی دانشگاه اراک تهیه کرده و پس از جدا کردن گلها و تمیز کردن ، آنها را در مجاورت هوای آزاد خشک کردیم سپس در هاون کوبانده و به روش پرکولاسیون عصاره ی گیاه را استخراج نمودیم و پس از تعیین گروههای نمونه و شاهد مراحل تجویز عصاره انجام گرفت که با بررس کیفی و آماری نتایج زیر به دست آمد:

      بعد از تجویز عصاره به بیماران مورد نظر و با توجه به جدول زمان بندی، زمان بهبودی ترک پای آنها به این ترتیب بود: ترک پای 21 نفر بعد از چهارده روز بهبودی کامل یافت و 13 نفر بعد از پانزده روز و 3 نفر بعد از شانزده روز و 5 نفر بعد از سیزده روز ، 2 نفر بعد از دوازده روز ، 3 نفر بعد از یازده روز و 3 نفر باقیمانده پس از ده روز ترک پایشان بهبودی کامل حاصل کرد که پس از بهبودی نیز هیچگونه عوارض جانبی از طرف این عصاره مشاهده نگردید لذا میتوان نتیجه گرفت گیاه بومادران در بهبود و درمان ترک پا موثر بوده و میتواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد.

تحقیق از: بابک صدیقی -  دبیر و دانشجوی ارشد زیست شناسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد